San Nicolas Urraca - Reisverslag uit Cusco, Peru van Linda Peters - WaarBenJij.nu San Nicolas Urraca - Reisverslag uit Cusco, Peru van Linda Peters - WaarBenJij.nu

San Nicolas Urraca

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 Februari 2009 | Peru, Cusco

De eerste week van mijn vrijwilligersproject zit er alweer bijna op. Afgelopen maandag ben ik gestart. Mijn werktijden zijn aangepast aan de ´Peruaanse cultuur´: van 15.00 tot 18.00 / 18.30 uur ben ik aanwezig op het project. Dat zijn dan ook de tijden dat de kinderen daar zijn. ´s Ochtends gaan de ´niños´ normaal gesproken naar school. Nu is het vakantietijd in Cusco. Ik had dus gedacht dat ik misschien hele dagen zou mogen werken, maar ´s ochtends is het project gesloten. Er zijn wel plannen om hele dagen open te gaan, maar alles draait om vrijwilligers.

5 jaar geleden heeft Luisa, een Peruaanse vrouw, het project San Nicolas Urraca gestart, samen met haar man Jose. Toen ik haar van de week vroeg waar de naam San Nicolas Urraca vandaan komt, werd ze erg emotioneel. Het bleek vernoemd naar een weeskindje dat erg ziek was en dat Luisa had willen redden. Het kindje overleed echter. Dat was voor Luisa de aanleiding om een naschoolse opvang te starten voor kinderen uit arme gezinnen. Het is dus geen weeshuis, de kinderen hebben een thuis, maar daar is het vaak armoe troef. Veel kinderen hebben thuis geen douche, soms kunnen de kinderen niet naar school (ze moeten verplicht een uniform dragen en vele materialen aanschaffen en dat geld hebben de armste gezinnen niet) en een warme maaltijd zit er ook niet altijd in.

Luisa was dan ook enorm blij toen ik vertelde van mijn sponsoractie in Nederland. Samen hebben we deze week al een enorme lijst opgesteld van zaken waaraan het geld besteed kan worden. Zelfs de meest basic materialen heeft ze op de lijst gezet: van perforatoren tot vuilniszakken, grote zakken rijst, suiker en melk, maar bijvoorbeeld ook het betalen van de electriciteitsrekening, gas en water. Daarvoor is Luisa ook geheel afhankelijk van vrijwilligersbijdragen. Verder hoop ik de armste kinderen die niet naar school kunnen aan een schooltenue te helpen en alle materialen die ze nodig hebben om naar school te kunnen aan te schaffen. Volgende week ga ik samen met Luisa op pad in de ochtenden om een en ander aan te schaffen. Bij deze namens haar dus al REUZE BEDANKT voor jullie hulp. Het is super super welkom.

Twee keer in de week geef ik Engelse les aan de kids, 1 dag proberen we een leuke activiteit te organiseren (afgelopen woensdag naar een speeltuintje in de buurt geweest waar de entree 0,50 soles is, slechts 12,5 eurocent, maar keer 40 is dat voor Luisa zelf niet op te hoesten iedere week). Op de donderdagen krijgen de kinderen een warme douche en een warme maaltijd, ´arroz con leche´; rijst met warme melk.

En verder....
* ...heb ik cuy gegeten....jaja, cavia, met kop en al...was toch te nieuwsgierig en ik moet zeggen, het was best lekker! Het vlees is erg mager, beetje kipachtige structuur. Er zit alleen heel weinig vlees aan. De Peruanen eten alles op, hersenen, niertjes en kluiven het beestje af zoals wij een kippenbout, maar dat ging me toch echt te ver.
*....zijn we vorig weekend met 10 Nederlanders naar thermale warmwaterbronnen in Lares geweest. Fantastische uitzichten onderweg in de bus door de bergen. Op de terugweg was de bus te vol geladen, waardoor we 1 keer allemaal uit moesten stappen en de bus de berg op moesten duwen.
*...ga ik vanavond met twee andere meiden met de nachtbus naar Arequipa waar we een weekend verblijven.
*...geniet ik volop van alle indrukken, de momenten dat de zon schijnt, de muziek en de dans!

Ciao amigos!
Muchos besos, Linda
xxx

  • 06 Februari 2009 - 15:39

    Theo:

    Ah!! Vandaar dat je die bitterballen nog even hebt laten staan!
    Klinkt allemaal erg goed Lin! Genieten he ;-)

    dikke kus xxx

  • 06 Februari 2009 - 16:56

    Barbara:

    Heee linda,

    Wat heb je het toch geweldig mooi daar. Leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien! Wat is Zuid Amerika toch prachtig he!

  • 06 Februari 2009 - 17:12

    Dorieke:

    Ha Linda,

    wat leuk om weer een berichtje te lezen en de foto's te zien. Hoe dapper dat je die cavia hebt gegeten!!! Echt respect...
    Hier is alles prima. Ik ga zo van mijn weekend genieten. Ana en Lola (schoonzusje en nichtje) komen volgende week voor het eerst naar Nederland, dus daar gaan we natuurlijk leuke dingen mee doen.

    Jij lekker genieten daar en houd ons op de hoogte!
    Liefs, Dorieke

  • 06 Februari 2009 - 18:20

    JUDITH:

    Cavia....ach, tis weer eens wat anders. wat een lekkere koppies, kan je ook een beetje met de ninos communiceren? Veel plezier nog, leuk om te lezen hoe het gaat!!

  • 06 Februari 2009 - 18:47

    Monique:

    Pffff, je weet dat de ellende er is in de wereld maar ik vind het wel weer heftig als ik je verhaal lees. Ik vind het super dat je dit allemaal doet en ben blij dat het ingezamelde geld goed terecht komt.

    Tja, cavia eten.....geef mij die arroz con leche maar.....

    groetjes

    Monique

  • 06 Februari 2009 - 19:12

    Karin:

    Hoi Linda,

    Leuke foto's. Zo te lezen zijn ze daar met alle hulp erg blij en met zoveel kleine alledaagse dingen die wij zo vanzelfsprekend vinden. Dan besef je weer even hoe goed wij het hebben. Hier in Budel alles goed. Morgen naar Maastricht en zondag naar de boerenbruiloft (neef van Joost "trouwt").
    X Karin

  • 06 Februari 2009 - 19:37

    Eeltje:

    Whouw Lin, wat een belevenissen allemaal. En dan die kavia!! Je ziet er stralend uit op de foto's, houden zo!

    dikke knuffel, Eeltje

  • 06 Februari 2009 - 20:50

    Rob:

    he zus! Leuk weer een verhaaltje te lezen! Wat ziet het er daar toch mooi uit zeg, vanaf de foto's... Maar ik moet zeggen dat ik die cavias wel fout vind, wat zou je er van vinden als we rogier oppeuzelen? Haha.

    Xx rob

  • 06 Februari 2009 - 23:00

    Ger:

    Hoi Linda!

    Ik zie en lees dat je het goed naar je zin hebt daar! Effe met de bus en dan moet je nog helpen duwen ook!! Mooi avontuur! Wat ik me af vraag... kan ik nog ergens geld storten zodat je dat aan het project kan geven?? Ik zou graag zien dat de kids meer naar de speeltuin kunnen gaan!
    Blijf genieten!!

    Liefs,
    Ger

  • 07 Februari 2009 - 07:14

    Els:

    Hoi hoi Linda,

    Wat een schattige kindjes! Ben trots op wat je allemaal doet daar in Peru, maar die arme cavia!!

    xx Els, Mik en Igor

  • 07 Februari 2009 - 07:25

    Patty:

    Wat ben je toch een lieve schat. Ik zie je in gedachten helemaal bezig met die kindertjes. Laat ze maar lekker genieten en vul de voorraden flink aan daar. Ik wist wel dat je het ingezamelde geld goed zou besteden. Dikke kus en keep up the work!

  • 07 Februari 2009 - 13:06

    Manonm:

    hemeis, ik ben blij dat het geld zo goed terecht komt! koop maar lekker veel docuchegel voor de nino´s!

    en.. kunnen we afspreken dat die cavia eenmalig was? (hihi)
    dikke kus

  • 07 Februari 2009 - 14:40

    Marscha:

    He Lin,

    gaaf je verhaal! Fijn dat je zo aan het genieten bent, super.

    Oei oei, die cavia en dan lees ik in een eerder bericht over Rogier. Dat zouden ze toch niet doen he daar in Rosmalen ;-)!

    xx

  • 07 Februari 2009 - 14:40

    Marscha:

    He Lin,

    gaaf je verhaal! Fijn dat je zo aan het genieten bent, super.

    Oei oei, die cavia en dan lees ik in een eerder bericht over Rogier. Dat zouden ze toch niet doen he daar in Rosmalen ;-)!

    xx

  • 07 Februari 2009 - 15:18

    Inge:

    Hi Lin!

    Jeetje, wat een mooie dingen maak jij daar mee zeg! Ik neem mijn petje voor je af, hoor!

    Liefs Inge

  • 07 Februari 2009 - 15:23

    Koen:

    Serieus te ranzig die cavia... Knorrtje meet A Nightmare On Elm Street

  • 07 Februari 2009 - 16:27

    Wilburt:

    Hoi Lin,
    Ik heb de vorige keer ook gereageerd maar ik denk dat ik het verkeerd had gedaan.Die cavia lin dat kan toch echt niet! gatver! Ik hoop dat je het nog leuk vindt en dat je je vermaakt.in iedergeval nog veel plezier en ik lees je volgende mail weer snel hoop ik. grt. wilburt,simone,nina,liz en coco.

  • 07 Februari 2009 - 17:02

    Theo:

    Namens de "Vereniging Voor Behoud Van Den Cavia In Den Kooi En Niet Op het Bord" wil ik met klem protesteren tegen de smakelijke verorbering van dit zo schattige diertje.

    Haha...hou het maar bij snacks Lin!

    xx

  • 07 Februari 2009 - 17:17

    Judith:

    Hai Linda, wat doe je dat goed zeg met dat project. Lijkt me heerlijk om zulk werk te mogen doen! Die kinderen zullen jou nooit vergeten...Succes en geniet! Tot in mei. X uit het hoge noorden.

  • 07 Februari 2009 - 20:09

    Esmee:

    hee lin,

    Wat heerlijk om weer iets van je te lezen! Fijn dat je de donaties goed kunt gebruiken, en dat je zelf nog spulletjes kan kopen, dan weet je zeker dat het goed besteed wordt.

    Ik moet zeggen; knap van je dat je cavia hebt gegeten, ik zou het denk ik niet durven. Wat een zielig beesie zo op die foto, ... snik, snik,..

    Even een nieuwtje uit Budel!
    * We zijn gestart met de bouw. Ze zijn begonnen met uitgraven!!! Hiep hoi!
    * Jade is al weer 6 maanden en gaat goed vooruit.
    * verder is het hier een vies en nattig weertje, hoop dat dat snel gaat veranderen.

    Ik houd je wel op de hoogte van de ontwikkelingen! Ha, ha,...

    Geniet en tot schrijfs, kus Esmee

  • 08 Februari 2009 - 07:16

    Ira Van Der Plas:

    Wow Linda, wat een ervaring! Leuk zoals je het beschrijft. Hier alles goed. Wat een contrast: onze kinderen gaan zodadelijk zwemmen a raison de 4,50 per kind en dat kan zomaar elke week! Ik neem aan dat jouw bankrekeningnummer nog open is voor giften??

    Heel veel succes en ik kijk alweer uit naar je volgende verslagje.

    Liefs, Ira

  • 08 Februari 2009 - 10:41

    Wen:

    Ha zusje,
    Mooi verhaal weer hoor! Wat maak je toch een hoop mee. En wat een schattige kindjes allemaal, we zouden ze zo willen adopteren.
    Ik mail je straks nog wel ff wat uitgebreider.
    Veel liefs Wendy

  • 08 Februari 2009 - 10:46

    Roel & Sietske:

    Hey lieve Lin,

    Het is toch wel even slikken om zo'n cavia op je bord te zien liggen...We vinden het helemaal niets! Ze lijken overigens wel groter dan onze huisdiertjes of valt dat wel mee?

    Het is erg mooi om te lezen dat je inzamelingsactie voor je vrijwilligerswerk zo goed wordt ontvangen en je ze kan helpen met wat ze echt nodig hebben!

    We zijn trots op je!

    Liefs
    Roel & Siets

  • 08 Februari 2009 - 11:07

    Ingrid:

    He Linda,

    Wat het schattige kindjes zeg, mooi dat je allemaal goede dingen voor ze kan doen met het geld!!!
    Knap dat je die cavia gegeten hebt, je moet wel van alles overwinnen zo daar in dat ontzettend mooie land.

    Blijf maar overal van genieten en tot je volgende bericht
    dikke kus Ingrid

  • 08 Februari 2009 - 19:43

    Yvonne:

    Chicaaa, ben je in Arequipa?? Ik ook!! Maar je bent nu vast alweer op de terugweg :( Zo te lezen vermaak je je prima in Cuzco, leukleuk! Hoe gaat het met salsa??
    Beso!

  • 09 Februari 2009 - 06:38

    Stichting Muses:

    Hola Linda!

    wat een verhaal zeg van je project! ik kan me voorstellen dat Luisa super blij is dat je geld hebt ingezameld en dat je dat nu goed kan gaan besteden! Heel veel suc6 met spulletjes uitzoeken en ik ben benieuwd wat je uiteindelijk allemaal gaat aanschaffen!

    Groetjes Nicole

  • 09 Februari 2009 - 11:11

    Yvonne:

    Hoi Linda,

    Gaaf allemaal! Alleen die cavia vind ik wel heel erg ranzig, haha!!!! Zo te zien gaat het goed met je. Geniet er maar lekker van!

    Groetjes uit een druilerig Budel

    Hans en Yvonne

  • 09 Februari 2009 - 12:53

    Laura:

    Hee Lin,

    Wat een goed doel waarvoor je bezig bent! Genietse daar ook van je vrije tijd.

    xx Laura

  • 09 Februari 2009 - 18:56

    Miranda:

    Ha die Linda,

    Aah, die Cavia ziet er wel heel erg uit als een .... dooie cavia. Hoe begin je er aan!? Hebben ze nog meer van die exotische gerechten daar?
    Wat een prachige foto's. Het is echt schitterend daar.
    En dan die schrijnende situaties van die kinderen in jouw project. Verschrikkelijk om te lezen dat het zo oneerlijk verdeeld is in de wereld. Gelukkig kan jij een handje helpen. Ga zo door meid. Je ziet er heel gelukkig uit op de foto's. Fijn om te zien. Heel veel plezier in het verre Zuid Amerika en ik hoop snel weer van je te lezen.

    Groetjes
    Miranda

  • 11 Februari 2009 - 18:09

    Yvonne:

    Hé Linda,

    Wat een bofkont ben je toch! Die thermaalbaden leken me wel heel aantrekkelijk. De mensen op de foto's zien er ondanks hun armoede erg opgewekt uit. En jij mag er op die foto met die twee schatjes ook best zijn hóór (niet zo bescheiden). Blijf nog maar even weg uit Nederland. Hier is het nog steeds serieus winter en ook voor volgende week voorspellen ze niet veel goeds.

    Groetjes Yvonne

  • 11 Februari 2009 - 19:52

    Ellen:

    Lieve Lin,
    Had afgelopen 2 weken geen mail gelezen, nu genoten van je leuke berichten en mooie foto's! Wat mooi toch dat je zoveel kunt betekenen voor al die kinderen! Knap hoor van je allemaal! Tja cavia eten...benieuwd wat nog meer! Annefleur voor het eerst gesmikkeld van kipnuggets, toch anders..
    Geniet nog van alles, tot je volgende bericht!
    gr ellen en natuurlijk de rest vd fam

  • 12 Februari 2009 - 15:38

    Suus:

    Heel erg leuk je verhalen en foto's! Geniet er van daar! Mis je wel hoor!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Peru: 2 weken Spaans studeren, 4 weken vrijwilligerswerk in een naschoolse opvang en dan de Inca trail naar Machu Picchu! Vervolgens reizen:-) Bolivia: 3 weken Ecuador: 4 weken Curacao: 1 week

Actief sinds 10 Okt. 2008
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 90078

Voorgaande reizen:

04 Juni 2010 - 09 Juli 2010

Colombia en Panama

17 Januari 2009 - 30 April 2009

Peru, Bolivia, Ecuador, Curaçao en Miami

Landen bezocht: