Hablo español mejor... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Linda Peters - WaarBenJij.nu Hablo español mejor... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Linda Peters - WaarBenJij.nu

Hablo español mejor...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Januari 2009 | Peru, Cusco

Lieve allemaal,

alweer een dikke week van huis en genoeg meegemaakt! Sinds het welkomstdiner gaat het in een rap tempo vooruit hier, zowel het Spaans als de feestjes.

Cusco is behoorlijk toeristisch met op iedere hoek van de straat barretjes, restaurants, disco´s, toeristenwinkeltjes...alles voor de toeristen. Maar de locals komen er ook en vinden al die toeristen wel interessant. Ik word na een dikke week al een klein beetje gestoord van alle ´vendedores´ op straat: massages, cigaretten, sieraden, schoenenpoetsen, constant word je aangesproken. In het begin reageer je nog lief op iedere verkoper die je aanspreekt, maar dat verdwijnt snel..

Het eten is erg lekker hier. Iedere avond uiteten is wel luxe hoor en niet duur. Specialiteit is ´cuy´....CAVIA! Met kop en al wordt ie geserveerd...ik heb het nog niet gezien, niet geproefd en ben er nog niet over uit of ik dat wel wil...tsja, tis wel een specialiteit.

En dan natuurlijk salsa-dansen! Wow, wat kunnen ze dat geweldig goed hier. Ik voel me er een boerentrien bij. Op school organizeren ze iedere vrijdag salsalessen, afgelopen keer aan meegedaan. Wel heerlijk om te dansen! In veel disco´s kun je vanaf 19 uur ´s avonds ook gratis salsalessen volgen, dus dat gaat er vast nog van komen.

Afgelopen weekend flink wat cultuur opgesnoven. In de omgeving van Cusco zijn vele Inca ruines te vinden. Ze verkopen hier zogeheten ´boletos turisticos´ waarmee je al die mooie plekjes kunt bezoeken. Het ticket is wel maar 10 dagen geldig, dus je moet nog gaan haasten wil je alles zien en doen (en mij kennende wil ik dat natuurlijk :-))

Zaterdag naar 4 ruines geweest: Tambomachay, Puka Pukara, Q´enqo en Saqsawaman (Sexy Woman in toeristentaal. Ik had een soort van erotische tempel verwacht bij zo´n naam, maar niets was minder waar: het is alleen maar de uitspraak van de naam van de tempel die op een sexy vrouw doet lijken).

Zondag het erg leuke plaatsje Pisac bezocht met een prachtige wandeling door Inca overblijfselen in de bergen. Het weer was super. En dat is best uniek hier in het regenseizoen. Het is dan wel zomer, maar bijna iedere dag regent het even. Koud is het (over het algemeen) niet, maar dus wel wisselvallig. Zoals de Peruanen zeggen is het weer hier net zoals een vrouw....
In Pisac ook de wekelijkse zondagmarkt bezocht waar mijn portemonnee natuurlijk getrokken moest worden. Was wel trots op mijn afdingkwaliteiten toen bleek dat ik exact dezelfde tas had gekocht als een ander meisje voor bijna de helft van de prijs!!

Gisterenochtend begon mijn tweede en tevens laatste week Spaans. Ik vind het erg leuk, mooie taal, en het gaat steeds beter. Na deze week begin ik al met mijn vrijwilligerswerk. Afgelopen vrijdag het project bezocht. Het is een naschoolse opvang waar de kinderen komen om huiswerk te maken, te spelen en aandacht te krijgen. Dat bleek al wel toen ik net 1 voet over de drempel had gezet. Hordes kinderen achter me aan, ze wilden direct een kus geven en knuffelen. Wat een schatjes. Dat komt dus wel goed vanaf volgende week!

Verder is mijn kamer met drie bedden nu helaas niet meer voor mij alleen. Ik mag vanaf nu met een Duitse in het Spaans gaan communiceren. Leuke meid die toevallig ook naar hetzelfde project gaat als ik. Mijn laatste week werk ik met haar samen en kan mijn dingen dan goed overdragen. Prima vooruitzicht!

Ga zo proberen wat fotootjes bij dit bericht te plaatsen, maar kan even duren...

Tot het volgende bericht! Bedankt voor de vele reacties op mijn vorige verhaal. Super leuk om te lezen.

Liefs Linda

  • 27 Januari 2009 - 19:25

    Piba:

    Hoi zusje!

    Het klinkt het geweldig wat je allemaal alweer heb meegemaakt. Ben jaloers op je! Ben heel benieuwd naar de foto's die je er nog op gaat zetten... Wat is trouwens je skypenaam? Dan kunnen we misschien xtje skypen;)

    Heel veel plezier weer komende week en ik wacht je emailtje af!

    Kus Paul

  • 27 Januari 2009 - 19:32

    Kim:

    Hi Lin,

    fijn om wederom de bevestiging te hebben dat alles goe dmet je gaat en dat jet het zo naar je zin hebt. Het pakket is iig onderweg. Gisteren meegegegaan, dus hopelijk ontvang je het over een week of 2.
    Denk aan je ... Dikke x Kim

  • 27 Januari 2009 - 19:33

    Kim:

    Leuke foto's trouwens!

  • 27 Januari 2009 - 21:11

    Anouk:

    Hi Lin,
    Wat een leuk verhaal weer en super om er meteen een beeld bij te hebben via de foto's! Vooral die hordes kinderen die je willen knuffelen komt me bekend voor. Was in ZA ook, en iets wat je nooit meer vergeet. Kan niet wachten op deze foto's.

    Lin, je straalt op de foto's die nu al op je site staan, dus dat is een teken dat het goed met je gaat. Mooi!

    Hier alles oké, behalve dat ik nu pijn heb aan rechterkant gezicht/kaak/mond. Ik heb vanmorgen 2 verstandskiezen moeten laten trekken :-(. Niet erg fijn. En oh, wat is het toch moeilijk om een dag niet te kunnen snoepen en lekkere verse
    pistoletjes te kunnen eten..... Kan niet wachten tot het weer kan/mag....mmmm.

    Suc6 met je laatste week Spaanse les!

    liefs, Anouk (en Bart)

  • 27 Januari 2009 - 21:22

    Theo:

    Ha lieve Lin!

    Eej...was het nou zo warm in dat busje of heb je al een kleurtje gekregen na een week?
    Leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien!

    Lekker weekje meis, dikke kus van mij X

  • 28 Januari 2009 - 07:08

    Mo:

    Lieve Lin,
    Leuk om mee te kunnen kijken bij alles wat je beleeft! Klinkt allemaal super en ziet er prachtig uit daar.
    Succes, veel plezier en tot horens
    X Mo

  • 28 Januari 2009 - 07:19

    Thomas En Maite:

    holaatjes,

    Leuk man, om alles zo te volgen -en om wat "oude bekenden" terug te zien :)

    Aan de foto's te zien heb je het daar prima naar je zin - de bekende "Linda-Glimlach" (geregistreerde merknaam) komt regelmatig terug.

    Salsa er de komende tijd maar goed op los.

    thomas en maite

  • 28 Januari 2009 - 07:28

    Henk:

    Hallo Linda,

    Goed te horen dat je het goed naar je zin hebt. Succes met je vrijwilligers werk. Maar zo te horewn komt dat wel goed. We missen je wel op de uitgeverij.

    Groetjes

    Henk

  • 28 Januari 2009 - 07:38

    Manon:

    He lieverd!

    Ik kan zien dat het goed met je gaat! En wat is het daar prachtig!
    Meis, nog lekker een weekje lessen, en dan met die kids aan de gang! ik mis je wel een beetje!
    hele dikke kus!
    non
    ps Mijn pakket met spulletjes gaat niet lukken... dus ik zal wat storten voor je project :-)

  • 28 Januari 2009 - 07:40

    Inge:

    Leuk, die foto's! Dat laat toch een beetje zien hoe jij het daar ziet, hoewel je verhalen erg leuk zijn om te lezen :)

    Have fun!
    KUS Inge

  • 28 Januari 2009 - 09:01

    Dhr. K. Oen:

    Ha Lin,
    Klinkt allemaal goed zeg! En leuk dat je salsales hebt; kunnen we terug in Nederland een keer samen dansen, want Mel en ik volgen as we speak ook salsalessen!
    Zorg goed voor jezelf en geniet van je reis! !

  • 28 Januari 2009 - 10:03

    Gerd-Jan:

    Tsjonge wat een prachtige foto's!!
    En wij hier maar werken...

    Overigens zag ik die ene Alpaca vorige week ook al op de Vakantiebeurs in Utrecht. Die reist dus ook heel wat af.

  • 28 Januari 2009 - 12:21

    Tamara:

    Hé Linda
    wat een leuk verslag heb je weer geschreven!
    Ik wens je heel veel succes met je salsa lessen, je spaanse les en natuurlijk de start van je vrijwilligerswerk volgende week.
    Geniet er maar van
    veel plezier
    groetjes Tamara (uit een koud....brrrrr....holland)

  • 28 Januari 2009 - 12:31

    Tamara:

    o ja,
    er kan ook weer ingeschreven worden voor de ladies ride
    De data:
    - 17 mei Rotterdam
    - 7 juni Amsterdam
    - 9 augustus Zwolle
    en natuurlijk
    - 20 september Den Bosch!!

    Ik heb mij opgegeven voor in ieder geval Amsterdam en Den Bosch ga ik ook weer doen dit jaar...

    groetjes Tamara

    ik dacht, vind je vast leuk om te lezen...

  • 28 Januari 2009 - 12:55

    Els:

    Hoi lieve Linda,

    Wat ziet dat er mooi uit! En dan lekker salsadansen, lekker eten en zon. Super gewoon!! Geniet er van en ik kijk uit naar je nieuwe reisverhaal. xx

  • 28 Januari 2009 - 13:42

    Christel:

    Salsadansen... Ben jaloers! Doe maar goed opletten, dan kan je het ons straks ook leren!

    Veel succes met je laatste weekje Spaans en alvast voor straks in het weeshuis.

    Hou ons op de hoogte! En de foto's zijn een leuke toevoeging.

    Veel plezier en een dikke kus,
    Christel

    P.s. met carnaval gaan we een midweek weg met een aantal. Dus het zal er wel niet van komen!Haha... ik wacht gewoon op jou!

  • 28 Januari 2009 - 15:24

    Ine:

    Ha Linda,
    Ik mag wel een beetje jaloers zijn hé? Wat een mooie foto's. Kan de Tratlas aangevuld worden!!
    Geniet en salsa ze.

  • 28 Januari 2009 - 17:12

    Yvonne:

    Hé Linda,

    Wat is het daar kleurrijk en vrolijk! Hier somberen we met z'n allen de winter door. Super ook dat we meteen je mooie foto's kunnen zien (o.a. je kamer en reisgenoten). Zo toeren we gezellig een beetje met je mee.

    X Yvonne

  • 28 Januari 2009 - 18:26

    Harm & Mijke:

    Hey Linda!

    Wat leuk om je te volgen en de fotoos te zien. Zo te zien komt het helemaal goed met jou daar de komende tijd! Veel plezier en we blijven je (lichtelijk jaloers) volgen!

    P.s. mijn zussie & Ruud maken het ook erg goed in zuid-amerika!

  • 29 Januari 2009 - 08:07

    Laura:

    Hee lin,

    wat een mooie foto's al en wat is er veel te zien... we hebben er ook zon zin in.... Genietze!!

  • 29 Januari 2009 - 08:38

    Ingrid:

    Ha Linda,
    Leuk om te lezen en te zien aan de mooie foto's dat het zo goed met je gaat. Heel veel succes en plezier volgende week wanneer je begint met werken in het weeshuis. Wat zul je een hoop knuffels kunnen uitdelen aan die kinderen!!! Geniet ervan!!!!!
    Ik moet as maandag ook weer beginnen met werken, dus een eind aan de pret thuis met ons kleine meisje. Maar goed na een half jaar thuis is het ook wel weer goed om te gaan werken. Ik zal wel een paar traantjes wegpinken denk ik, maar goed ook dat hoort erbij. Nog veel plezier met alles wat je daar aan het doen bent en tot je volgende bericht.
    Liefs Ingrid en een knuffel van Sophie

  • 29 Januari 2009 - 10:34

    Miranda:

    Hola Linda,

    ?Que tal? Veo que tú mucho gustas el vive en Cusco. Soy allegre y orgullo quando leo su reportaje. Escribes brillante! Me gusto tambien de viajo por Peru. Las fotografias son bonitos.

    Muchos besos de Miranda

  • 29 Januari 2009 - 17:55

    Petra:

    Haai Linda,

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, om jalours op te worden!! Mooi ook om er een beeld bij te krijgen. Geniet er met volle teugen van! Gaat tot nu toe lekker, leef je lekker uit op de Salsa!! Veel plezier met de kids volgende week!
    Hier is alles weer bijna gewoon gelukkig. Net nieuwe tanden! Ik volg je. Veel liefs Petra

  • 30 Januari 2009 - 11:28

    Wim (djoser):

    Hoi Linda

    Veel succes op je avontuur in Peru. ik blijf je volgen. want wie weet moet ik er ook nog eens naar toe.
    Groet Wim

  • 30 Januari 2009 - 22:28

    Tantecorry:

    hoi Linda,heb genoten van het reisverslag en de mooie foto's,dat salsa dansen heeft ome Wim ook altijd graag gedaan[als hij een borreltje ophad]suc6met je spaanse les groetjes van ons.

  • 03 Februari 2009 - 06:00

    Shahram:

    Hi Linda,

    Het is geweldige ervaring dat jij maak.
    Geniet van het natuur, en take care,

    Shahram

  • 04 Februari 2009 - 15:40

    Judith :

    Hai Lin!
    Wat ben ik jaloers...
    Herkenbare verhalen en herkenbare beelden op de foto's, wat leuk om weer te zien. En aan jou te zien, vermaak je je prima en zit je goed in je vel. Ga zo door. Heel veel liefs aan het mooie Cusco en voor jou een dikke kus!

    Judith, Michel en Ava

    PS met Ava gaat het helemaal prima en het moederschap is geweldig!!!

  • 04 Februari 2009 - 17:57

    Dennis En Jolanda:

    Hoi Linda!

    Dit jaar gaan we waarschijnlijk naar Thailand :-) (eindelijk weer eens ver weg!), maar Peru staat ook nog wel op mijn verlanglijstje... ooit... Leuk in ieder geval om je verhalen te lezen, blijf vooral schrijven!
    veel liefs van Dennis en Jolanda

    p.s. dat van die cavia's zal ik maar niet aan mijn zus vertellen, die heeft 2 hele lieve caviaatjes thuis...

  • 05 Februari 2009 - 08:18

    Marjan:

    Hee Linda!

    Fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daaro. Zit je cursus Spaans er inmiddels op? Hopelijk heb je het een beetje onder de knie kunnen krijgen. En al begonnen in het weeshuis, hoe waren je eerste indrukken? Ben erg benieuwd naar je verhalen daarover.

    Hier in Utrecht gaat alles zn gangetje. Helaas niet zo'n spannende verhalen als jij.... :-(

    Geniet ervan!

    Liefs,
    Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Peru: 2 weken Spaans studeren, 4 weken vrijwilligerswerk in een naschoolse opvang en dan de Inca trail naar Machu Picchu! Vervolgens reizen:-) Bolivia: 3 weken Ecuador: 4 weken Curacao: 1 week

Actief sinds 10 Okt. 2008
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 90077

Voorgaande reizen:

04 Juni 2010 - 09 Juli 2010

Colombia en Panama

17 Januari 2009 - 30 April 2009

Peru, Bolivia, Ecuador, Curaçao en Miami

Landen bezocht: