Van dierengeluiden tot de omslaande branding - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Peters - WaarBenJij.nu Van dierengeluiden tot de omslaande branding - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Peters - WaarBenJij.nu

Van dierengeluiden tot de omslaande branding

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 April 2009 | Ecuador, Quito

Ecuador is het 2 na kleinste land van Zuid-Amerika, maar heeft enorm veel te bieden. Dat hebben we in de laatste anderhalve week al ervaren.

Op 23 maart kwam ik terug in Lima, waar ik nu wat meer zag dan alleen de luchthaven. Jennifer en ik sliepen in een knus, familiair hostel in Miraflores, een duurdere aan het strand gelegen wijk van Lima. Voor mijn gevoel zat ik eerder in Monaco dan in Peru. Die nacht om 04.10 uur landde Angelique en stond ik met een taxichauffeur haar op te wachten. Ik heb nog bijna nooit iemand zo blij zien worden om mij te zien :-)

Volgende ochtend afscheid genomen van Jennifer die richting de Peruaanse jungle vertrok. Die dag Central Lima nog bezocht wat me positief verraste met een mooie Plaza de Armas en omringende gebouwen. Een dag later vlogen Angelique en ik verder naar de hoofdstad van Ecuador, Quito.
Angelique kende via via een Nederlandse man die daar woont met zijn Ecuadoriaanse vrouw. René stond ons op te wachten op de luchthaven en we werden bijzonder gastvrij in zijn prachtige woning ontvangen!! Via hem hadden we al geregeld dat we een dag later richting de Amazone konden vertrekken. We wilden graag naar het enige gedeelte primair regenwoud dat in Ecuador te vinden is, de oorspronkelijke jungle zeg maar, waar de meeste dieren en tropische planten te bewonderen zijn: Cuyabeno moest het dan worden, vlakbij de Colombiaanse grens, zo´n 13 uur van Quito.

Helen, de vrouw van René, zette ons af op het busstation van Quito waar we nog bijna de bus misten. Deze kwam wegens drukte niet naar het platform gereden, maar stond ergens langs de weg te wachten...??! Erzat bijna niemand in de bus; relaxed ritje dachten we nog, maar niets bleek minder waar! Halverwege de rit wilde ik iets uit mijn tas pakken en kreeg bijna een hartverzakking: mijn tas was opengesneden!! We hadden er allebei niets van gemerkt, maar iemand moet van achter ons onder mijn stoel zijn gekropen met een mes! 100 dollar armer, maar gelukkig had ik mijn paspoort, creditcard, pinpas en camera nog.

Na 8 uur bussen kwamen we aan in Lago Agrio, waar ik meteen aangifte heb gedaan bij het politiebureau (erg blij dat ik me verstaanbaar kon maken in het Spaans, want ze spraken totaal geen Engels!). Volgende ochtend eerst nog 3 uur met een minibusje en de laatste 2 uur met een gemotoriseerde kano op pad om midden in de jungleonze bestemming, Jamu Lodge, te bereiken. Wat een fantastische omgeving om 4 dagen te verblijven! Verscholen tussen palmbomen, tropische flora en omringd door water en dierengeluiden lagen onze houten hutjes en hangmatten. De hutjes waren helemaal open, maar om het bed zat een klamboe. En die bleek nodig. Niet eens zozeer voor de muggen die er niet zoveel zaten, maar de enorme tarantula´s die ik daar signaleerde zou ik ook niet graag in mijn bed aantreffen!!

Veel wildlife gespot gedurende de trip: kaaimannen, pink river dolfijnen, verschillende apen, vogels (o.a. de geinige stinky turkey), de mooiste vlinders (o.a. de morpo, een grote, blauwe vlinder), enorme sprinkhanen (waaronder het grootste insect van deze jungle, de zogeheten spiny lobster), diverse spinnen, kakkerlakken, wandelende takken, slangen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Fantastisch! (en soms even slikken...)

Bijzonder is het verschil in dierengeluiden tussen overdag en ´s avonds / ´s nachts. Rondom zonsondergang is het eventjes nagenoeg stil!

1 dag zijn we gaan kayakken en hebben we op piraña´s gevist vanuit onze kayak. De vangst, die helaas niet op onze naam geschreven kon worden, ging mee naar huis e werd die avond door onze kok klaargemaakt: heerlijk! Niet alle piraña´s zijn overigens te eten. Daarzaten twee soorten, zilverkleurige en oranje piraña´s. Alleen de zilveren zijn eetbaar, in de oranje visjes schijnen wormpjes te zitten...

Verder bezochten we twee communities die in de jungle leven. Bij de ene stam gingen we op zoek naar yuca, een soort wortel, en maakten het proces mee van het uit de grond halen ervan tot en met het brood dat ze ervan bereiden en dat lekker smaakt (zeker met limoen en zout, op zijn ´tequila´s´). Bij de andere stam kregen we uitleg van de shaman, de medicijnman, over het werk dat hij doet.

Het waren 4 super interessante en relaxte dagen met heerlijke maaltijden. Petje af voor wat onze ´crew´ op kookgebied in de jungle allemaal voor elkaar kan krijgen! Laatste nacht werd de jungle overigens nog even opgeschrikt door twee gillende Nederlandse meiden die dachten een gigantische spin te zien bungelen boven hun klamboe...gelukkig kwamen we er net op tijd achter dat het slechts een paar stukken touw waren die uit het matras van het bed boven ons staken. Bijna de gids erbij gehaald om die enge spin te verwijderen, haha.

Na 4 dagen jungle-avontuur vlogen we terug naar Quito vanuit Lago Agrio, wat ons een dagje busreis bespaarde. Een erg leuk backpackershostel gevonden in het oude centrum van de stad met een dakterras vanaf waar we prachtig uitzicht over Quito hadden. Hier komen we aan het einde van onze Ecuadoriaanse trip zeker terug! Maar eerst wilden we naar het strand.

Ecuador is namelijk ook gezegend met een fantastische kustlijn vol idylissche strandjes. Gisteren zijn we aangekomen in Canoa, een klein, mellow kustplaatsje met veel surfers. Dat moest ik dus ook nog maar eens proberen! De laatste keer surfen, aan Waikiki Beach in Hawaii, stond me nog vers in het geheugen; was geen succes! Nu ging het helaas niet heel veel beter...Ik geef de schuld aan mijn bikini...waarvan ik het irritante bovenstukje constant nauwlettend in de gaten moest houden...na iedere val (continu dus eigenlijk) moest ik dat ding weer in positie brengen...ik kon me dus niet echt op mijn evenwicht concentreren zullen we maar zeggen;-)

Morgen gaan we door naar Puerto Lopez vanuit waar we o.a. naar Klein Galapagos gaan, Isla de la Plata. De echte Galapagos-eilanden liggen qua budget en tijd buiten ons bereik, maar op dit eiland zou je dezelfde flora en fauna moeten aantreffen...

Hasta la vista!
Linda en Angelique

  • 02 April 2009 - 05:08

    Stichting Muses:

    Hoi Linda!
    Wow gaaf zeg allemaal! en wat je allemaal gezien hebt, zeker wel handig als je via via mensen kent ;). Alleen jammer dat je tas open gesneden is.. geniet van de kleine galapagos eilanden!
    Groetjes Nicole

  • 02 April 2009 - 05:39

    Evelien:

    Hoi Linda en Angelique,

    gaaf zeg die jungle! Ben weer enorm benieuwd naar de foto's die volgen!

    Wel balen van je diefstal, maar ik kan uit ervaring vertellen dat uiteindelijk het bezoek bij het politiebureau een dusdanige ervaring is die in je geheugen blijft, dat dat wellicht de ellende enigszins compenseert!

    Nog een fijne tijd,
    Evelien

  • 02 April 2009 - 07:34

    Inge:

    Wat een gaaf verhaal om te lezen zeg! Wat maak je daar voor leuke dingen mee! Zit ik hier, achter mijn computertje ;)

    Have fun! LIEFS

  • 02 April 2009 - 08:37

    Theo:

    Dus arm in de portemonnee...maar gelukkig heel rijk aan herinneringen! ;-)

    T

  • 02 April 2009 - 09:02

    Manonneke:

    HE wijfiie, wat ben jij stoer! echt dapper hoor, slapen in de jungle!
    meis, ik geniet van je verhalen. Ga nog heerlijk genieten van het strand, dan heb je een lekker kleurtje straks...en tja, je bent geen echte wereldreiziger als er geen geld van je gejat is :-P
    blijf genieten mop!

  • 02 April 2009 - 10:19

    Miranda:

    Hoi Linda en Angelique!

    Wat een fantastisch verhaal weer zeg. Bij elk bericht van jou krijg ik steeds sterker het gevoel: Dit wil ik ook zien en beleven!! Maar ik weet niet of mijn hart bestand is tegen heel enge touwtjes die lijken op een spin (haha!).
    Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's, ook die van het surfen.. ;).
    Nou meiden heel veel plezier en ik kijk alweer uit naar jullie volgende bericht.
    Voor Angelique: wij zijn hier hartstikke druk met de jaarrekening en kadernota. Ook leuk......

    Groetjes uit Waalre van
    Miranda

  • 02 April 2009 - 12:22

    Riet:

    Hoi Lady`s

    Het lijkt me een geweldige ervaring maar van die zogenaamde "spinnen" daar houd ik niet zo van.
    Veel plezier samen en ik kijk al uit naar het volgend stukje schrijven

    Groetjes Riet


  • 02 April 2009 - 18:58

    Kim:

    He lin,

    wederom een ontzettend mooi verhaal ... qua insecten beneid ik je overigens niet hoor :-)

    X Kim

  • 02 April 2009 - 21:25

    Jennifer:

    Hey lieve meiden,
    Wat een avonturen hebben jullie meegemaakt... En vooral de beroving in de bus!! Verschrikkelijk! Gelukkig werd dat avontuur gevolgd door een toptrip in de jungle en aan de kust. Ik heb vandaag ook mijn eerste surfles gehad en het lukte mij op te staan:-D!! Yaahooo!! Waren de lessen in frankrijk 2 jaar geleden toch niet voor niets geweest;-) Geniet er nog maar lekker van, want voor dat we het weten zitten we alweer alle 3 in NL!
    Dikke kus Jennifer xxx

  • 03 April 2009 - 00:28

    Laura & Glenn:

    Hee Lin,

    Wat een gaaf verhaal weer.. als we dat zo lezen denken we er sterk aan om onze reis hier in Peru te verlengen met Equador... Vinden tot nu toe zuid amerika helemaal geweldig. Net aangekomen in Cuzco, verhalen volgen! (Te gek plaatsje!!!)

    Liefs

  • 03 April 2009 - 07:02

    Thomas:

    Goed om te lezen dat je na het fantastische vrijwilligerswerk nu lekker kunt genieten, tussen de spinnen en zo... tof om alles zo te kunnen lezen, mooie verhalen! geniet van alle mooie dingen en let op je bikinitopje :)

    Thomas

  • 03 April 2009 - 09:18

    Diney:

    LIeve Linda,

    Lees steeds je berichtjes. Fantastische ervaringen voor jou en ik lees tussen de regels door dat je ook erg geniet. Dat gunnen we jou. spreek je straks weer.
    Liefs
    Diney en Willem-Peter

  • 03 April 2009 - 13:47

    Roy:

    Damn, hoop niet dat die oranje piranha's uit Brasil ook wormen hadden :-P

    Geniet ze en hopelijk vlgnde keer minder dure (100 dollar), sterke en spannende verhalen.

    Chrz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Peru: 2 weken Spaans studeren, 4 weken vrijwilligerswerk in een naschoolse opvang en dan de Inca trail naar Machu Picchu! Vervolgens reizen:-) Bolivia: 3 weken Ecuador: 4 weken Curacao: 1 week

Actief sinds 10 Okt. 2008
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 90083

Voorgaande reizen:

04 Juni 2010 - 09 Juli 2010

Colombia en Panama

17 Januari 2009 - 30 April 2009

Peru, Bolivia, Ecuador, Curaçao en Miami

Landen bezocht: